Oldemorfirkant

Jeg har måtte læse to opskrifter på oldemorfirkanter for at forstå systemet, så nu prøver jeg lige med min egen version, så jeg har det samlet.

Opskriften er men som til et tæppe. 1. Del er selv firkanten og 2. Del er kanten til at sy lapper sammen med.

lm = luftmaske
km = kantmaske
stgm = stangmaske
fm = fastmaske

Hækl 6 lm, sæt sammen til en ring med 1 km i første lm.
Omg 1: 3 lm, 2 stgm i ringen, *3 lm, 3 stgm*, gentag *-* totalt 3 gange, afslut med 3 lm og 1 km i 3. lm i starten af omg, vend arb.
Omg 2: 3 lm, 2 stgm i første lm-bue, 3 lm, 3 stgm i samme lm-bue (1. hjørne), *1 lm, 3 sgmt i næste lm-bue, 3 lm, 3 stgm i samme lm-bue *, gentag *-* totalt 3 gange, slut af med 1 lm og 1 km i 3. lm i starten af omg, vend arb.
Fortsæt rundt med 2 stgm-grupper med 3 stgm og 3 lm imellem i hver hjørne, og langs siderne 3 stgm i hver 1 lm-bue og med 1 lm imellem hver gruppe.

Finish

Lige kanter
Omg. 1 (retsiden): Sæt garnet fast med en km i den første lm i en 3-lm-bue iet hjørne, 1 lm, 1 fm samme sted som km, 3 fm i næste lm (hjørne), 1 fm i næste lm, [1 fm i hver af de næste 3 stgm, 1 fm i næste lm] 3 gange (alt efter hvor stor din firkant er), 1 fm i hver af de næste 3 stgm, *1 fm i første lm i en 3-lm-bue ved næste hjørne, 3 fm i næste lm, 1 fm i næste lm, [1 fm i hver af de næste 3 stgm, 1 fm i næste lm] 3 gange (alt efter hvor stor din firkant er), 1 fm i hver af de næste 3 stgm* gentag *-* 2 gange mere, saml omg. med en km i toppen af første fm
Omg. 2: 1 lm, 1 fm samme sted som km, 1 fm i hver fm lang de 4 sider, og 3 fm i hver hjærnemaske, saml omg. som før.

Kommentarer

  1. Det ser så fint ud Lena - glæder mig til det færdige resultat. god weekend til dig og familien

    SvarSlet
  2. Tak Annette.
    Jeg glæder mig også til det færdige resultat. Jeg skal liiige i IKEA og købe monteringspuder.

    SvarSlet

Send en kommentar