Nyt skoleår

Så er klipklapperne sat til side, og i morgen starter et helt nyt arbejdsår for mig. For snart en evighed siden blev jeg sammen med alle mine lærerkollegaer landet over lockoutet fra vores arbejde, og tiden er gået med mange frustrationer og diskussioner. Jeg kommet så langt i min proces, at jeg nu er klar til dette skoleår, og jeg har hverken ja-hatten eller nej-hatten på, men en holdning til, at nu skal vi i gang med nået nyt. Så må vi se, hvordan det kommer til at gå. Jeg har en forventning om, at noget vil gå godt, måske endda rigtig godt, og noget vil gå mindre godt. Men jeg har også en forventning om, at hvis noget ikke går så godt, at der er nogen (politikere, forvaltning eller ledelse), som vil fjerne det noget.

I morgen starter jeg på arbejde, en uge før eleverne, som jeg plejer. Det nye er, at nu har jeg fået et skema med kurser, møder og fælles frokoster. Jeg har tidligere lagt 25 timer minimum i denne uge uden elever til at gøre klassen klar, lave årsplaner og forberede forældrebreve med mine kollegaer, få styr på mine papirer og forberede mindst den første periodes undervisning. 
Jeg har en tilstedeværelse på 35 timer i næste uge. 20 timer er planlagt for mig. Ud af dem går 5 timer på fælles planlægning og møde med mit nære team. Jeg har 15 timer til "mig selv". Jeg kan dog vælge at lægge flere timer i denne uge. Jeg har en pulje på 210 timer (til hele året), som jeg endnu ikke ved, hvad skal bruges til, men som jeg har en forventning om, er en pulje, som jeg selv kan råde over til f. eks forberedelse, sk/hj-samarbejde og andre løse ting. Men jeg har også en frygt for, om denne pulje bliver én, min ledelse kan lægge arbejdsopgaver ind i og at jeg derfor skal passe lidt på den. indtil jeg kan få mere klarhed over den.

Jeg glæder mig til at møde mine kollegaer i morgen efter en dejlig sommer og få ny inspiration til min hverdag. Det første kursus er Ulla Sjørup - Synlig læring feedback i praksis. Spændende.


Mine klipklappere og egne pelagonier

Kommentarer