Kan selv...

Har pt. to 8-årige i køkkenet. De skulle have frokost og bestemte sig for scramble æg. Asta, min egen, begyndte at gøre klar og tage tingene ud af køleskabet, slog det første æg ud. Veninden Sofie slog så det næste ud, ud over køkkenbordet. Asta forsøgte sig med at rede situationen, hvorefter der kom æg på gulvet. Her trådte jeg til og bad dem, gå på værelset, til jeg havde situationen under kontrol igen (læs: tørret bordet og vasket hele køkkengulvet :-). Kaldte på pigerne, så de kunne fortsætte, hvor de slap. Der skulle lige lidt overtagelse til, for at Sofie forstod, at det var ok. Asta får vist Sofie hvordan man slår et æg ud og "legen" fortsætter.

Min mand kommer op fra kælderen og foreslår dem at lave pølser til deres æg. Her bliver jeg lidt træt. For nu kan jeg se i ånden, at det er mig, der skal ind og lave maden. MEN her gør jeg mig lidt tanker. Jeg sidder på terrassen og kan både se og høre, hvad pigerne laver, og jeg kan give mundtlig assistance både uopfordret og på opfordring i form af spørgsmål om, hvad skal pladen stå på? Hvad gør jeg af panden bagefter? Husk at vaske fingre, når I har rørt rå æg. 

Det er ok at "passe" pigerne på afstand! De kan meget mere end vi tror. Og jeg fik lavet et blogindlæg istedet for at lave frokost til to piger, som sagtens kan selv!


Så er der serveret.

Kommentarer