søndag den 19. april 2015

Søndags-morgenmad

De weekender vi skal være hjemme og ikke har de store planer, værdsætter jeg virkelig.
Jeg vil ikke sige, at jeg kun kræser for familien i disse weekender, for det gør jeg i næsten alle weekender. 
I denne weekend blev det til amerikanske pandekager. Vi havde en lille rest vanilje fløde fra desserten i går og den var god til pandekagerne sammen med en lille klat jordbærsyltetøj. 
Pandekagedejen laver jeg af en pandekagemix, som jeg selv har lavet. 
Den har jeg stående i skabet færdigblandet. Så er det ikke det store at lave en gang pandekager på ingen tid. 
Pandekagemix kan også bruges som en værtindegave. Lav mix'en og kom det i et patentglas med en label på med den sidste del af opskriften.


Opskrift på pandekagemix
600 g mel
3 spsk bagepulver
2 tsk natron
1 tsk fint salt
40 g sukker
1 tak vaniljepulver

Sigt alle ingredienserne sammen og opbevar pandekagemixen i et stort patentglas


Opskrift på pandekagedej
2 1/2 dl pandekagemix
1 æg
2 1/2 dl mælk

Rør alle ingredienserne sammen. 
Varm en sliplet pande op og kom klatter af dej på. Pandekagerne begynder at boble. Vend pandekagerne, når de er let gyldne.


Opskrift på vaniljefløde
2 1/2 dl. Fløde
1 spsk sukker 
1/2 tsk vaniljepulver 

Rør alle ingredienserne let sammen. Det skal lige blive lidt tykt, men stadig flydende.










1 kommentar:

  1. Hvor ser det lækkert ud! God ide med vaniljecreme... Mums! :) Og lækker værtindegave :)

    SvarSlet